Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Morální dilemata

Setkáváme se s nimi všichni. K nemorálnímu jednání nás většinou svádí to, že nám to přináší nějaký užitek (a jinému ztrátu). Někdy nás k nemorálnímu jednání tlačí obyčejný strach.

Uvedu příklad: ve fabrice se dělá oprava stroje, po skončení zůstává kbelík naplněný škodlivou kapalinou. „Co s tím?“ zeptá se pracovník mistra. – „Vylej to do kanálu!“ A už je tady morální dilema: Když to naleje do kanálu, uškodí rybám v řece, do které se jedovatá látka nakonec dostane, když odmítne, vyleje to tam někdo jiný a on bude mít u mistra vroubek, někdy i velký vrub. Zdá se mne, že většinou volíme tu snadnější možnost, abychom si nezpůsobovali zbytečně potíže.

Jednou jsem se takto proti vedoucímu postavil. Pracoval jsem ve velkém podniku těžkého průmyslu v podnikovém výzkumu. Jednou jsem měl udělat rozbor příčiny zmetku. Takové věci se stávaly, při zmetkování hřídele turbíny činila škoda mnoho milionů korun a hledalo se, kdo to zavinil. V úvahu přicházela ocelárna, která uvařila nekvalitní ocel, kovárna, která třebas nedodržela kovací teploty, nebo za to mohlo tepelné zpracování, poněvadž turbínová hřídel vyžaduje složitý režim. Nevím už, o kterou součást šlo, ale metalografický rozbor určil jednoznačně viníka, což mne usnadnilo práci. V některých případech bylo odhalení viníka problematické. Napsal jsem zprávu a předložil ji vedoucímu. Ten ji k mému překvapení odmítl. Nechápal jsem, z profesního hlediska to bylo jasné. Pak jsem zjistil, že vedoucí provozu, který zavinil zmetek, je šéfův kamarád. Řekl jsem, ať to dá tedy dělat někomu jinému, já že jiný závěr nepodepíšu. Od té doby jsem to měl u něho pohnojené. Nedostal jsem kvartální prémie, už nevím, jak mi to tenkrát zdůvodnil. S překvapením jsem zíral, že šéf projevoval svoji nevraživost i technikovi, který se mnou spolupracoval a který to snášel hůře než já. Nemáme zbytečně mluvit o chybách svých bližních, s tím jsem neměl problém, a máme jim odpouštět, s tím jsem měl velký problém. Naštěstí šéf odešel brzy do penze. Pak už jsem s odpuštěním problém neměl, myslel jsem si. Asi za 4 roky jsem oslavoval šedesátiny. Na oslavu jsem pozval kolegy, i ty, co již byli v penzi. U bývalého šéfa jsem se zarazil: Dokázal překonat už svoji nevraživost, kterou choval ke mně a k mému technikovi? Nebo bude i na té oslavě kazit náladu? Nepozval jsem ho.

To jsou sice morální dilemata, ale jen taková malá, kterých život přináší více. Někdo je však postaven před velké dilema: Němci za Hitlera byli povolávání do Wehrmachtu a věděli, že to znamená jít do cizí země a zabíjet nevinné. Alespoň část z nich, nevím jak velká, si to uvědomovala. Já jsem však za celý život čet jen o dvou nebo o třech Němcích, kteří odmítli nastoupit do Wehrmachtu. Ta volba byla tenkrát velmi těžká: Když odmítnu, budu zastřelen a rodina zůstane bez prostředků. Pokud nastoupím, mám šanci přežít. Pokud bude zmrzačen nebo padnu, rodina dostane penzi. Proto ti, kteří odmítli nastoupit, by si zasloužili velké pomníky na náměstích a jejich jména by měla být v učebnicích občanské nauky. Proč tomu tak není? Možná proto, že po válce rozhodovali o stavbě pomníků a o obsahu učebnic ti, kdo takovouto statečnost neprojevili.

Autor: Ladislav Jílek | sobota 16.9.2017 9:30 | karma článku: 16,79 | přečteno: 1295x
  • Další články autora

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část II - Kolonie

Vzpomínám si, že v padesátých letech minulého století mnoho lidí na argument, že ve Francii, Velká Británii či jiné západoevropské zemi mají vysokou životní úroveň, odpovídal: „Díky koloniím mají vysokou životní úroveň.“

22.4.2024 v 11:10 | Karma: 20,39 | Přečteno: 554x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část I - Války

Již mnohokrát se stalo, že někdo přišel s novou myšlenkou, která chytla. Všem lidem bylo jasné, že to je ono, nadchli se pro ni, realizovali ji – a nakonec se ukázalo, že to nefunguje.

16.4.2024 v 17:36 | Karma: 15,29 | Přečteno: 473x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Poznámky k eutanazii

Vím, že většina lidí má vyhraněný názor na dobrovolné ukončení života. Pokud někdo na toto téma ještě chce vést úvahy, doporučuji zvážit níže uvedená fakta.

11.4.2024 v 12:57 | Karma: 14,66 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma: 24,52 | Přečteno: 715x | Diskuse| Ekonomika

Ladislav Jílek

I já se vyjadřuji k Benešovi

Několik blogerů v souvislosti s datem 15. března se vyjádřilo k prezidentovi Edvardu Benešovi. Většinou ho hodnotili spíše negativně. Přidám svůj pohled.

19.3.2024 v 21:38 | Karma: 22,93 | Přečteno: 739x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 421
  • Celková karma 18,35
  • Průměrná čtenost 521x
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.