Titanium Valley

8. 01. 2017 17:50:10
Asi vám tento termín nic neříká. Já jsem se s ním setkal pouze v zahraničních (amerických) odborných časopisech věnovaných zpracování kovů. Tyto časopisy si celkem pravidelně pročítám na internetu.

Pokud si myslíte, že Titanium Valey je v USA, pak se mýlíte, tímto termínem americké odborné časopisy označují místo v Rusku, konkrétně ve Sverdlovské oblasti. Sverdlovská oblast je v jižní části Uralu a jejím hlavním městem je Jekatěrinburg, který se za komunistické éry jmenoval Sverdlovsk.

Američané byli na špici ve výrobě automobilů nebo ve vývoji počítačů. Byly však některé obory ve vojenské technice, v nichž byli na špici Rusové. Například výrobu titanu či přesněji slitin titanu a jejich použití při výrobě letadel zvládli Rusové dříve. Výroba titanu je komplikovaná, protože jsou 3 technicky důležité materiály, totiž hliník, křemík a titan, jejichž oxidy nelze redukovat uhlíkem, protože mají vyšší afinitu ke kyslíku než uhlík. Hliník se proto vyrábí elektrolýzou roztavené směsi bauxitu a kryolitu, ale oxid titanu nelze v ničem rozpustit ani ho nelze snadno roztavit, tak elektrolýza nefunguje. Vypráví se, že americkým špionům to trvalo dlouho, než se dostali k tajemství této výroby.

To bylo tenkrát. Dnes je situace jiná. Firmy Boeing i Airbus jsou zaplněny zakázkami na dodávku velkých dopravních letadel do Číny, Indie a dalších zemí. Americká firma Alcoa a ruský podnik VSMPO založily v roce 2013 společný podnik Alcoa and VSMPO-Avisma, který má sídlo v Samaře v Rusku. Je to dnes největší výrobce titanu na světě. Například z titanu dělají zápustkové výkovky do hmotnosti 3500 kg a volné výkovky do hmotnosti 14 500 kg. Asi před 2 nebo 3 roky, ohlásili ruští výzkumníci, že zvládli kování alumnidu titanu. Alumnid titanu je intermetalická sloučenina TiAl. Intermetalické sloučeniny jsou většinou tvrdé a křehké. Teď jsem se dočetl, že Maxim Smirnov, ředitel toho společného podniku, oznámil, že z alumnidu titanu začnou vyrábět lopatky turbín a součásti podvozků pro velká letadla. Doposud se lopatky turbín dělaly ze slitin niklu a konstrukce podvozku byla z oceli. Důvod je jasný, jde o lehčí materiál a každé kilo, o které snížíme hmotnost, má velký dopad na spotřebu paliva.

Té technické stránce celkem rozumím, čemu však nerozumím je, že ačkoliv se o úspěšnosti tohoto podniku píše docela často, o nějakých sankcích jsem v této souvislosti nic nečetl.

Autor: Ladislav Jílek | neděle 8.1.2017 17:50 | karma článku: 14.86 | přečteno: 308x


Další články blogera

Ladislav Jílek

Ještě k únoru 1948

Na toto téma bylo v letošním osmičkovém roce napsáno hodně, přesto bych rád přišel i já se svojí troškou do mlýna.

8.10.2018 v 16:44 | Karma článku: 18.07 | Přečteno: 352 | Diskuse

Ladislav Jílek

Atomizace společnosti

O atomizaci společnosti se mluví především v souvislosti s rozpadem rodin. Při pohledu na výsledky voleb lze o atomizaci mluvit i v oblasti politiky.

7.10.2018 v 12:42 | Karma článku: 13.37 | Přečteno: 317 | Diskuse

Ladislav Jílek

Barvy v Ostravě

Tímto nápisem nechci naznačovat hudební festival Clours of Ostrava, který znají mnozí lidé, kteří žijí mimo Ostravu. Chci připomenout dvě jiné akce.

4.10.2018 v 20:26 | Karma článku: 10.15 | Přečteno: 146 | Diskuse

Ladislav Jílek

Otec i tchán byli v mobilizaci.

Otec nastoupil do Orlických hor, tchán byl důstojníkem v záloze a nastoupil do vojenské nemocnice v Hranicích na Moravě. Samozřejmě na to i po létech vzpomínali.

4.10.2018 v 15:15 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 279 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Trčálek

Nechejte si svůj diesel, paní Šichtařová, já jdu pěšky

Automobilismus je smrtelnou chorobou naší civilizace, a je už jedno, jestli sedíme v elekromobilu, nebo v dieselu. Článek paní Šichtařové pak jen dokladá, že lidé jsou druhem určeným k vyhynutí či vyhubení, jako kdo chce

19.10.2018 v 18:45 | Karma článku: 24.16 | Přečteno: 1095 | Diskuse

Lukáš Otys

Ždímáním firem za vyššími platy

Naše ekonomika vesele roste a životní úroveň stoupá. Nezaměstnanost je nejnižší za posledních 22 let a výdělky rostou nejrychleji od krize v roce 2008. Jsme na vrcholu, nebo ještě můžeme pár let stoupat?

19.10.2018 v 12:07 | Karma článku: 22.95 | Přečteno: 1083 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

19.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.08 | Přečteno: 16133 | Diskuse

Martin Fafílek

Minulost vpřed!

Proč nemáme moderní města a dopravní systémy? Protože se ochraňují ruiny. Chceme být skanzen nebo moderní země v TOP10?

16.10.2018 v 18:04 | Karma článku: 13.77 | Přečteno: 370 | Diskuse

Luboš Smrčka

Souzený policista, motorkář a informační asymetrie

Je dobře, že proběhl soud s policistou Šimonem Vaicem. Je dobře, že máme jasný rozsudek. A je špatně, že se věc stala politickým tématem.

13.10.2018 v 9:32 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 1136 | Diskuse
Počet článků 152 Celková karma 15.10 Průměrná čtenost 485
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.




Najdete na iDNES.cz