Svezeme se na vlně omluv za diskriminaci?

9. 08. 2020 21:47:53
Ve vyspělém světě jsou všelijaké omluvy za otroctví či za jinou diskriminaci běžné. A nejde jen o nějaké omluvy ale o všelijaká výraznější gesta! Jen my zase zůstáváme pozadu.

Mohli bychom začít tím, že naši předkové byli celá staletí prodáváni v západní Evropě jako otroci. V němčině, angličtině a v mnoha dalších západoevropských jazycích je označení pro otroka odvozeno od Slovanů (Sklave, slave...) Ibráhím ibn Jákúb (nar. 912) podává svědectví, že v Praze (nazývá ji Fraga) je možné nakoupit otroky, cín a kožešiny. I v životopise svatého Václava stojí, že bojoval proti prodeji otroků. Historicky je prodávání Slovanů do otroctví dostatečně průkazně doloženo. Vidím však jeden problém: Slované se od těch západních Evropanů nelišili barvou kůže. Když tam otroctví bylo překonáno, smísili se s ostatním obyvatelstvem a nelze tedy nijak prokázat, kdo je potomkem těch otroků a kdo má nárok na omluvu. A my si ten nárok dělat nemůžeme, naši předkové tam nebyli prodáni.

Zdálo by se tedy, že u nás se žádné omluvy nebudou konat. Nebyl bych si však tak jistý. Máme tady Romy (v Ostravě jich je zřejmě více než jinde) a uvedu několik drobných zážitků, které se jich týkají. Pracoval jsem v hutích. Byli tam pracovníci sesbíraní ze všech koutů republiky. Jednou jsem byl svědkem, jak dělníci přišli svačit do místnosti k tomu určené. „Tady je bo...el, ako by tady byvali Cigáni a nie ludia!“ prohlásil jeden brigádník ze Slovenska a přítomní Cikáni se proti tomuto výroku ohradili velmi ostře.

Druhou malou příhodu jsem zažil v tramvaji. Přistoupil Rom v zabláceném pracovním oděvu, asi někde pracoval jako kopáč. Jeden z cestujících mu něco řekl. Bohužel jsem nezachytil, co řekl. Zato reakci Roma jsem slyšel velmi dobře: „Já jsem Rom, já nemám žádná práva... atd.“

Třetí drobná příhoda: Na zastávce tramvaje stojí několik osob. Naproti je staveniště a na něm vládne čilý stavební ruch. „Všechny práce dělají Romové. Bílí jen sedí v kancelářích.“ Řekla dosti naštvaným hlasem vedle mne stojící Romka. Uvažoval jsem: Když jí řeknu, že kdyby se ti Romové lépe učili, něčemu vyučili nebo dokonce něco vystudovali, dělali by kvalifikovanější práci, pak přijde replika, že učitelky si na Romské děti zasedly a diskriminují je. Tak jsem raději mlčel.

Jednou jsem to však nevydržel a na výrok, že gádžové Romy jen okrádají, jsem se ohradil s tím, že Romové dostávají všelijaké podpory. Na to přišla odpověď: „A víte vy, kolik naše vláda dostává na naše podpory peněz z Bruselu a jak málo nám dává?“ To jsem nevěděl a raději jsem mlčel.

Asi před 8 lety jsem blogoval na jednom dnes už zrušeném portálu. Blogovali tam taky nějací Vietnamci a psali o tom, jak byli navštívit příbuzné ve Vietnamu, nebo o tom, jak se jim daří při studiu medicíny. Taky tam zveřejňoval blogy jeden Rom z nějaké romské organizace. Nejčastějším tématem jeho blogů byly případy diskriminace Romů. Jednou jsem to nevydržel a napsal jsem do diskuse: „Vietnamci tady píší o různých tématech, zatím co vy si stále jen stěžujete.“ Na to přišla odpověď: „Jestli jsem napsal nějakou nepravdu, tak mi to dokažte, Jestli ne, tak mlčte!“

Tak už mlčím.

Autor: Ladislav Jílek | neděle 9.8.2020 21:47 | karma článku: 27.47 | přečteno: 773x

Další články blogera

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 597 | Diskuse

Ladislav Jílek

I já se vyjadřuji k Benešovi

Několik blogerů v souvislosti s datem 15. března se vyjádřilo k prezidentovi Edvardu Benešovi. Většinou ho hodnotili spíše negativně. Přidám svůj pohled.

19.3.2024 v 21:38 | Karma článku: 22.17 | Přečteno: 595 | Diskuse

Ladislav Jílek

Je 0,03% zanedbatelné množství?

Mnozí lidé popírají, že růst průměrné teploty způsobuje vypouštění CO2 do ovzduší a jsou alergičtí, když uslyší Green Deal.

1.3.2024 v 16:30 | Karma článku: 11.98 | Přečteno: 341 | Diskuse

Ladislav Jílek

Blíží se jaro

A to nás inspiruje k různým aktivitám. Cítíte již takové nutkání? Mám tady námět, který by třeba mohl někoho zaujmout.

28.2.2024 v 10:34 | Karma článku: 11.85 | Přečteno: 169 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 23.03 | Přečteno: 371 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 44 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.14 | Přečteno: 294 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 513 | Diskuse
Počet článků 418 Celková karma 18.67 Průměrná čtenost 522
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...