Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chybné představy

Malé dítě jich má mnoho a postupně si je musí vylepšovat. Ale i v dospělosti přijdeme na to, že naše představa nebyl správná.

Já jsem jako dítě uslyšel větu „kostky jsou vrženy“. Jelikož jsem si rád stavěl z kostek, představil jsem si, že někdo ty hranaté dřevěné kostky snědl, že ho musely tlačit a … Smysl výroku „kostky jsou vrženy“ jsem si tedy pro mne uspokojivě vyložil. Už nevím, kdy jsem si představu opravil.

Hanzelka a Zikmund v cestopise z Ameriky přiznávají, že jeden z nich měl jako dítě představu, že jedna z nejznámějších mexických sopek se jmenuje Pokakal se Petr, jelikož to však je neslušné, Mexičané jí říkají Popocatépetl. Když tam však přijeli, už měli představu opravenou.

V mládí jsem, podobně jako moji vrstevníci, často chodil do kina. Oblíbené byly italské filmy, hlavně veselohry o zlodějích a podobně. A snad v každém filmu byla řada hádek, ve kterých ta italština zněla tak specificky. Když jsem se o hodně později do Itálie dostal, byl jsem překvapen, že ta italština zní docela pěkně a žádnou hádku jsem nikde neslyšel.

Stejně tak oblíbené byly francouzské filmy, ve kterých hrála Brigitte Bardot a další krásné herečky. Podobně jsem v mnohém románu narazil na výraz „krásná Pařížanka“. Na základě toho jsem si udělal představu o Pařížankách. Když jsem tam mnohem později přijel, divil jsem se, že nepotkávám na ulici ženy odpovídající mé představě. Až jednou jsem uviděl v metru dvě skutečně pěkná děvčata. Když procházela kolem mne, tak zjistil, že mezi sebou mluví polsky. Ano, v Polsku je mnoho pěkných děvčat, v Rusku také a zdá se mi, že nejvíce jich je na Ukrajině. Ve Francii jsem však na ně neměl štěstí.

Když jsem poprvé přijel do Londýna, bylo tam pěkné počasí. Já jsem však žil s představou londýnské mlhy, o které jsem různě četl a slyšel. Jules Verne v knize „Cesta kolem světa za 80 dní“ nazval hlavního hrdinu, anglického gentlemana Phileas Fogg. Odtud ta moje představa. Po několika dnech jsem na ulici slyšel dvě děvčata mluvit česky. Oslovil jsem je: „Vy tady asi hlídáte děti.“ – „Ano, jsme tady jako ópérky“ odpověděly. - „A mlhu jste tady zažily?“ ptal jsem se. – „Mlhu? Proč se ptáte.“ – „Já jsem měl představu, že je zde často mlha.“ – „Já jsem ji tady ještě nezažila, ale jsem tady teprve jeden měsíc.“řekla jedna. – „Já jsem ji tady několikrát za toho půl roku zažila, ale nebylo to nic moc.“ Dodala druhá. Asi si musíme svoje představy upřesňovat celý život.

Autor: Ladislav Jílek | neděle 20.1.2019 16:55 | karma článku: 16,29 | přečteno: 278x
  • Další články autora

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část III – Revoluce

Když jsem studoval za minulého režimu, říkali nám ve škole, že revoluce jsou lokomotivami dějin. I mnoho nekomunistických historiků vyzvedá revoluce. Oprávněně?

2.5.2024 v 15:06 | Karma: 10,94 | Přečteno: 130x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část II - Kolonie

Vzpomínám si, že v padesátých letech minulého století mnoho lidí na argument, že ve Francii, Velká Británii či jiné západoevropské zemi mají vysokou životní úroveň, odpovídal: „Díky koloniím mají vysokou životní úroveň.“

22.4.2024 v 11:10 | Karma: 20,76 | Přečteno: 560x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část I - Války

Již mnohokrát se stalo, že někdo přišel s novou myšlenkou, která chytla. Všem lidem bylo jasné, že to je ono, nadchli se pro ni, realizovali ji – a nakonec se ukázalo, že to nefunguje.

16.4.2024 v 17:36 | Karma: 15,55 | Přečteno: 478x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Poznámky k eutanazii

Vím, že většina lidí má vyhraněný názor na dobrovolné ukončení života. Pokud někdo na toto téma ještě chce vést úvahy, doporučuji zvážit níže uvedená fakta.

11.4.2024 v 12:57 | Karma: 14,66 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma: 24,52 | Přečteno: 717x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 422
  • Celková karma 17,60
  • Průměrná čtenost 520x
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.