Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsme montovna?

Tento argument slyším i čtu velmi často a většina ho považuje za pravdivý. Velmi zřídka však někdo přijde s vysvětlením, proč tomu tak je.

V 90. letech, kdy krachovaly naše velké výrobní závody, jsem slýchával: „Zruší všechnu naši výrobu, abychom museli kupovat jejich zboží!“ Ptával jsem se jich: „Když u nás zruší veškerou výrobu, bude u nás nulová kupní síla. Myslíš, že to je v jejich zájmu?“

Naše závody krachovaly proto, že jejich výrobky neobstály na světových trzích. Námi vyráběné stroje byly technicky zaostalé, textil neobstál cenově v konkurenci s čínskými výrobky. Nákladní automobily vyráběly západní automobilky na běžících pásech. U nás nikoliv.  Často jezdím do Tatry Kopřivnice. Pamětníci si vzpomenou na vozy Tatra 603 a později Tatra 700, které se dělaly v malém závodě v Příboře. Ráno skupinka dělníků začala montovat jeden vůz a v poledne ho měli hotový. Po obědě začali montovat druhý a dodělali ho druhý den. Takováto výroba nemohla obstát. V Kopřivnici se montovaly nákladní vozy. Montovalo se jich několik současně, ale nebyl to běžící pás. Za to, že se tam stále vyrábějí nákladní vozy, vděčíme jednak naší vládě, která tam stále objednává vozidla pro armádu (v množství, které je zlomkem někdejších objednávek) a hlavně iniciativě tatrováků, kteří dodávají podvozky k autojeřábům a jiným strojům podle přání zákazníka v malých sériích. Domluví se nosnost, počet náprav, kolik náprav bude řiditelných… Dělají tam asi 150 typů vozů se 2, 3 až 8 nápravami. Například u toho osminápravového vozu jsou zpravidla první tři a poslední dvě nápravy řiditelné, samozřejmě se každá natáčí o jiný úhel. Přikládám několik záběrů ze Dne Tatry.

Vozy tatra jsou určeny pro jízdu v terénu.
Malá ukázka sortimentu na poutači
Den otevřených dveří milují děti
Když je zákazník ze země, kde se jezdí vlevo, namontuje se volant vpravo.
Konstrukci s centrální rourou vymyslel Hans Ledwinka někdy před 100 lety a používá se dodnes.
I u vozidel s více nápravami
Vlevo je vidět Bílá hora. Je na ní rozhledna a pěkná vyhlídka.

Někdy v 90. letech jsem přišel do kovárny automobilky Škoda v Mladé Boleslavi. Píši technické články do časopisu Kovárenství a občas i do jiných. Někdy dělám rozhovory s vedoucími pracovníky. Chodím proto po našich fabrikách. Jeden kovář mi v té automobilce podal dvě ojnice: „Porovnejte je! Tuto jsme dělali my, tato je německá. My je přestáváme vyrábět.“ Ta naše ojnice byla hezčí, měla zabroušený otřep po ostřižení výronku, německá nikoliv. Pochopitelně jsem se o věc zajímal. Němci kovou ojnice na automatické lince se vřetenovým lisem s přímým pohonem, který umožňuje dávkovat energii úderu s přesností 1%. Každá vykovaná ojnice se zváží, pokud se hmotnost liší od předepsané více než o 7 g, vyhodí se. Používání ojnic o stejné váze bylo jedno z mnoha opatření, které Němci nechali provést, za účelem snížení hlučnosti motoru. Pamětníci, pokud mají jen mírnou sklerózu, si vzpomenou, jak bývaly kdysi naše škodovky hlučné. Taky si možná vzpomenou, že socialistické automobily po pěti letech měly na blatnících a na dolní části dveří zřetelné stopy koroze a po deseti letech byl v blatnících díry. Lepší povrchové úpravy byly dalším v řadě vylepšení, které německý vlastník automobilky Škoda u nás provedl. Díky nim jsou naše dnešní vozy na světových trzích úspěšné. Škarohlídům mluvícím o zrušení výroby u nás můžeme sdělit, že když kolem Ostravy opíšeme kružnici o průměru 350 km, pak obepne plochu, na které se dělá x milionů vozů (přesné číslo jsem zapomněl). Zahrne totiž Mladou Boleslav, PSA Kutná Hora, Volkswagen Bratislava, KIA Žilina, Hyundai Nošovice a několik automobilek v Polsku. Nikde na světě nelze podobnou kružnici nakreslit. Tvrzení, že zápaďák u nás zruší výrobu, je dnes neudržitelné.

Škarohlídové přišli s mantrou: „Jsme montovna.“ Fakt je však ten, že nikdo nikomu nebrání vymyslet špičkový výrobek a přijít s ním na trh. Naopak, pokud je jeho firma jen trochu důvěryhodná, může v rámci různých programů zažádat o podporu, která mu významně finančně pomůže s vývojem nového výrobku. Problém je v tom, že konstrukční týmy, které u nás byly, byly po roce 48 v rámci boje proti kapitalizmu převedeny na byrokratické řízení komunistickým aparátem, což podvázalo jejich tvůrčí činnost. A vůbec na Východě nemohly vzniknout nadnárodní společnosti, které dnes ovládají hlavní odvětví. Komunizmus padl nikoliv proto, že zde působili chartisté, ale proto, že komunisté brzdili rozvoj výrobních sil. Kupodivu si to uvědomili čínští soudruzi a přestali brzdit rozvoj výrobních sil. Díky tomu je Čína v mnoha směrech velmocí č. 1. Pozvolna u nás vznikají menší či větší tvůrčí týmy. Například v Ostravě jsem na výstavě zachytil tato díla v oblasti elektromobilů.

Elektrovozy pro práci v ulicích
Elektrovozítko
Naši lidé jsou při vymýšlení ekologických vozidel nápadití.
Uvidíme, které uvidíme na silnicích.

Jsou tam možná kuriózní vozidla. Naše vláda má Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM) dotovaný částkou 11 miliard korun, kterou chce do budoucna ještě navýšit, další podporu poskytuje Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo pro místní rozvoj. Tak proč bychom nevyvíjeli elektromobily?

Jsme světovou velmocí v oblasti vývoje počítačových her. K tomu totiž stačí chytrá hlava a výkonný počítač. Většinou jsou však u nás tvůrčí týmy, které jsou součástí větších mezinárodních tvůrčích týmů. Kapitalisté se totiž pídí po lidech schopných tvůrčího myšlení a přímo je lákají do svých týmů, na rozdíl od komunistů, které nezajímali tvůrčí schopnosti ale kádrový profil.

V příloze MF Dnes dne 29. 5. 2019 jsem četl, že automobilka Škoda chce v nejbližších 4 letech vložit do elektrifikace a digitalizace 4 miliardy Eur a do konce roku 2022 představit více než 30 nových modelů, z nichž nejméně deset bude zcela nebo částečně elektrifikovaných. Tento vývoj nových modelů dělají naši lidé. Tedy jaká montovna?

Ti, co takto naříkají, bych připodobnil k běžci Pražského maratonu, který se zastaví u výkladní skříně knihkupectví a prohlíží si Marxův Kapitál. Po chvilce se vzpamatuje, pokračuje v běhu a nadává, že na něho ostatní nechtějí počkat.

Autor: Ladislav Jílek | neděle 16.6.2019 20:12 | karma článku: 34,06 | přečteno: 3184x
  • Další články autora

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část I - Války

Již mnohokrát se stalo, že někdo přišel s novou myšlenkou, která chytla. Všem lidem bylo jasné, že to je ono, nadchli se pro ni, realizovali ji – a nakonec se ukázalo, že to nefunguje.

16.4.2024 v 17:36 | Karma: 14,46 | Přečteno: 438x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Poznámky k eutanazii

Vím, že většina lidí má vyhraněný názor na dobrovolné ukončení života. Pokud někdo na toto téma ještě chce vést úvahy, doporučuji zvážit níže uvedená fakta.

11.4.2024 v 12:57 | Karma: 14,38 | Přečteno: 583x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma: 24,52 | Přečteno: 713x | Diskuse| Ekonomika

Ladislav Jílek

I já se vyjadřuji k Benešovi

Několik blogerů v souvislosti s datem 15. března se vyjádřilo k prezidentovi Edvardu Benešovi. Většinou ho hodnotili spíše negativně. Přidám svůj pohled.

19.3.2024 v 21:38 | Karma: 22,93 | Přečteno: 736x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Je 0,03% zanedbatelné množství?

Mnozí lidé popírají, že růst průměrné teploty způsobuje vypouštění CO2 do ovzduší a jsou alergičtí, když uslyší Green Deal.

1.3.2024 v 16:30 | Karma: 12,30 | Přečteno: 447x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Blíží se jaro

A to nás inspiruje k různým aktivitám. Cítíte již takové nutkání? Mám tady námět, který by třeba mohl někoho zaujmout.

28.2.2024 v 10:34 | Karma: 11,85 | Přečteno: 285x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Kroutím hlavou

Dosti často mně něco přiměje k tomu, že kroutím hlavou. Asi před půl rokem se na zastávce Konzervatoř objevil billboard, kterému jsem nerozuměl.

19.2.2024 v 17:24 | Karma: 24,89 | Přečteno: 853x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Anekdoty D

Myslel jsem, že během Silvestra zveřejním celou abecedu starých anekdot. Děti a známí mě vtáhli do jiné zábavy. Pokračuji anekdotami o dětech a domorodcích.

1.1.2024 v 21:01 | Karma: 20,34 | Přečteno: 513x | Diskuse

Ladislav Jílek

Básně vhodné k dnešnímu dni

Následující rýmovačky jsem posbíral podobně jako anekdoty. Žádnou z nich jsem nevymyslel. Myslím, že by se mohly na Silvestra hodit.

31.12.2023 v 8:54 | Karma: 12,02 | Přečteno: 263x | Diskuse| Poezie a próza

Ladislav Jílek

Anekdoty ABC

Zítra je Silvestr, pokud byste se náhodou nudili, můžete zkusit níže uvedené anekdoty. Samozřejmě jsou všechny staré a autoři jsou anonymní.

30.12.2023 v 21:46 | Karma: 24,28 | Přečteno: 768x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Poznámka k předvánoční tragedii

Případ střelby na filozofické fakultě propírají všechna media i diskuzí fóra. Je neuvěřitelné, že tento student nikomu nepřipadal nebezpečný či alespoň zvláštní.

23.12.2023 v 21:10 | Karma: 25,77 | Přečteno: 1199x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Krakovský betlém

Prvý betlém, jak známo, vytvořil František z Assisi v roce 1223 v Graccio. Do jeskyně dal figury a vedle nich živá zvířata. Líbilo se to a za těch rovných 800 let se betlém v nejrůznějších verzích rozšířil po světě.

16.12.2023 v 11:33 | Karma: 12,37 | Přečteno: 207x | Diskuse| Kultura

Ladislav Jílek

Ztracené výkresy

V roce 1967 jsem se stal členem velké party, která projektovala Východoslovenské železárny, jejichž výstavba v Košicích byla tenkrát v plném proudu.

6.12.2023 v 10:15 | Karma: 23,33 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Vzpomínka detektivní

V roce 1978 jsem byl zařazen do nově vytvářené skupiny, která měla na starosti výrobu náročných komponent pro jaderné elektrárny. Brzy naše skupinka dosáhla počtu čtyř pracovníků.

3.12.2023 v 11:37 | Karma: 19,40 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Velký omyl

Zase máme výročí svržení komunistického režimu a opět slyšíme a čteme rozdílné hodnocení, od nadšených oslavných článků a projevů přes méně nadšené a rozpačité až po ty odmítavé.

17.11.2023 v 22:08 | Karma: 15,63 | Přečteno: 536x | Diskuse

Ladislav Jílek

Před 60 lety zemřel papež Jan XXIII.

Bližší údaje o Janu XXIII., občanským jménem Angelo Roncalli, lze nalézt snadno. Já vzpomenu jenom jedinou jeho důležitou vlastnost: smysl pro humor.

11.10.2023 v 20:31 | Karma: 19,46 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Otevřený konec

Včera jsem ukončil zveřejňování povídky na pokračování. Některým lidem se nelíbil otevřený konec. Na svoji obranu bych chtěl uvést, že příběhy, v nichž je něco nedořčeno, se vyskytují, kam lidská paměť sahá.

9.10.2023 v 11:44 | Karma: 11,68 | Přečteno: 342x | Diskuse| Poezie a próza

Ladislav Jílek

Lukáš, Jitka a Irena - 16/16 Boj o Irenu

Druhý den poté, co jsem Irenu odvezl do léčebny, jsem začal jednat. Ohlásil jsem se v našem podniku u generálního ředitele Tomáše Kolaříka, který začínal v konstrukci a byl taky mým zástupcem. Přijal mne hned další den.

8.10.2023 v 9:45 | Karma: 12,09 | Přečteno: 387x | Diskuse| Poezie a próza

Ladislav Jílek

Lukáš, Jitka a Irena - 15/16 Irena v krizi

Po této ráně Irena se ani nesnažila skrývat to, že pije. Přestala chodit do fitcentra, do kosmetického salonu a přestala o sebe dbát.

7.10.2023 v 8:12 | Karma: 11,06 | Přečteno: 340x | Diskuse| Poezie a próza

Ladislav Jílek

Lukáš, Jitka a Irena - 14/16 Irena začíná s alkoholem

A pak přišel větší problém. Začalo to docela nevinně. U Ireny v práci nastoupila nová pracovnice Tereza.

6.10.2023 v 13:23 | Karma: 11,82 | Přečteno: 406x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 420
  • Celková karma 17,90
  • Průměrná čtenost 522x
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.