Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vyprávění vězňů: 2. Důležité bylo, jací byli spoluvězni

V roce 1968 a částečně i v roce 1969 bylo politické uvolnění, konala se tenkrát i nějaká církevní slavnost a já jsem tehdy seděl u stolu s jedním knězem a jedním mnichem.

Oba strávili roky ve vězení. Ten kněz se jmenoval Prášek a býval sekretářem olomouckého arcibiskupa, na jméno mnicha si už nevzpomínám. Zato mi uvízla v paměti část rozhovoru. Jeden z nich začal:

„Člověk měl vždycky starost, aby dostal dobré spoluvězně. Jednou jsem byl na cele s jedním vrahem, který si odpykával doživotní trest, a s jedním zlodějem, který to měl na několik let. Strašné bylo to, že se mnou nemluvili. Když jsme přišli z práce do cely a já jsem pozdravil, nedostal jsem odpověď. Když jsem se na něco zeptal nebo jsem chtěl zapříst hovor, bylo mi odpovědí jen mlčení. Ti dva si mezi sebou povídali, mne však ignorovali, jako bych tam nebyl. Bylo to velmi nepříjemné. Zdálo se mi, že ten, kdo je proti mne více zaujatý, je ten vrah.

Jednou vrah dostal průjmové onemocnění a dali ho do izolace. Zůstal jsem v cele jen se zlodějem. Po několika marných pokusech se mi podařilo přimět ho k řeči. Dověděl jsem se, že mezi vrahy se říká: Pokud dostaneš na celu faráře, nesmíš s ním mluvit. Kdybys s ním mluvil a on začal o svědomí a podobné řeči, pak bys sám se sebou nevydržel. Tak jsem se tedy dověděl, proč mne ignorují.“

Na to navázal ten druhý:

„Mně dali do cely s jedním učitelem a jedním úředníkem, oba byli političtí vězni. Je to dobré, myslel jsem si až do večeře. Pak jsem zjistil, že jsem se mýlil. Po večeři strnule seděli a nemluvili. Když se na chodbě ozvaly kroky, začali se chvět. To trvalo až do večerky. Oba totiž dostali trest smrti a nevěděli, zda bude vykonán nebo zda dostanou milost, o kterou oba požádali. Po večeři mohl přijít dozorce, říci jednomu z nich, aby si vzal deku a šel s ním. Noc by strávil v cele smrti, ze které by ho brzy ráno vyvedli…

Oba spoluvězni byli ateisti, bylo těžké najít něco, co by jim pomohlo se vyrovnat se situací, ve které se ocitli. Nebylo možné je nějak potěšit nebo dokonce rozptýlit. Po několika týdnech se sami začali po večeři modlit, nacházeli v tom útěchu. Po dvou či třech měsících z nich byli věřící lidé. Přibližně po půl roce byla jednomu kladně vyřízena žádost o milost a po nějaké době dostal milost i druhý.“

Další část vyprávění si nepamatuji. Jen vím, že nakonec páter Prášek řekl:

„Jedno dobré mi to vězení přeci jen dalo: Naučil jsem se jíst všechno. Já jsem před tím nejedl třeba rajčata, dnes už je jím.“

Autor: Ladislav Jílek | pondělí 18.1.2021 21:07 | karma článku: 25,61 | přečteno: 785x
  • Další články autora

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část III – Revoluce

Když jsem studoval za minulého režimu, říkali nám ve škole, že revoluce jsou lokomotivami dějin. I mnoho nekomunistických historiků vyzvedá revoluce. Oprávněně?

2.5.2024 v 15:06 | Karma: 12,53 | Přečteno: 185x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část II - Kolonie

Vzpomínám si, že v padesátých letech minulého století mnoho lidí na argument, že ve Francii, Velká Británii či jiné západoevropské zemi mají vysokou životní úroveň, odpovídal: „Díky koloniím mají vysokou životní úroveň.“

22.4.2024 v 11:10 | Karma: 20,76 | Přečteno: 562x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část I - Války

Již mnohokrát se stalo, že někdo přišel s novou myšlenkou, která chytla. Všem lidem bylo jasné, že to je ono, nadchli se pro ni, realizovali ji – a nakonec se ukázalo, že to nefunguje.

16.4.2024 v 17:36 | Karma: 15,56 | Přečteno: 480x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Poznámky k eutanazii

Vím, že většina lidí má vyhraněný názor na dobrovolné ukončení života. Pokud někdo na toto téma ještě chce vést úvahy, doporučuji zvážit níže uvedená fakta.

11.4.2024 v 12:57 | Karma: 14,66 | Přečteno: 588x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma: 24,52 | Přečteno: 719x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  9:52

Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...

Poslanci rozhodují o omezení prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  9:40

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schvaluje Sněmovna. Schválí ji patrně v mírnější...

Záhadný předmět na noční obloze překvapil fotografy čekající na polární záři

3. května 2024  9:26

Záhadné těleso na obloze překvapilo v úterý večer mnoho fotoamatérů, kteří hleděli k nebi v...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 9:15

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 422
  • Celková karma 17,77
  • Průměrná čtenost 520x
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.